Tuesday, April 5, 2011

Tujuan buat stok susu banyak




Masa mengandung hariz dulu hati ni dah bertekad mahu menyusukan hariz dgn susu ibu sepenuhnya..
setakat ini alhamdulillah..hariz belum lagi merasa susu lain selain susu ibunya ini:-)

Hari ke tiga aku mula mengepam susu untuk disimpan..ini adalah gara-gara susu yang terlalu banyak n membengkak..memang sakit time bengkak kan?
aku rase macam nak demam jeh..
sebelah baby hisap n sebelah lagi mula membengkak dan mase tu lah susu ini memancut2 keluar dan aku cepat2 pam..

Time susu tgh melimpah ruah ni lah kite boleh buat stok susu banyak-banyak kan..
jadi time pantang aku selalu mengepam..dalam satu hari adalah dalam 3-4 kali mengepam..
time subuh tu aku dah mula rase sakit..time tu mmg byk susu..





Ape tujuan buat stok susu banyak?
  • untuk bekal susu pada pengasuh semasa kita pergi bekerja
  • mungkin terpaksa keluar meninggalkan anak spt berkursus yg perlu kite bermalam ker..jadi tak perlu risau sgt sebab stok susu dah byk kan..(kena prepare awal2 sebrg kemungkinan)
  •  persediaan menghadapi saat-saat kecemasan spt faktor kesihatan ataupun faktor2 lain (mungkin time kite sakit dan sbgnye menyebabkan penghasilan susu kite  merudum)




~jadi amat penting bagi ibu-ibu yg fully bf buat stok kan..aku skang jarang mengepam..harap time kerja je la mengepam..time cuti langsung la tak pam..huhu~

    3 comments:

    1. ana pun pump kat ofis je 2x skrg ni...sekali pump dpt la 9-10oz...hu3x..nak kena usaha lebih lg la ni..stok dah x brp nak bnyk..:)

      ReplyDelete
    2. ana-stok sypun makin brkurang. Kena kuatkn semangt nk ngepam nih:-)

      ReplyDelete
    3. dear mommies..

      kerapkan sesi mengepam untuk banyakkan susu..
      means..kerap kosongkan breast..akan byk susu yang terhasil..cuba lah..

      ReplyDelete