Thursday, August 4, 2011

Cara tingkatkan pengeluaran susu

Huhu..tembamnya muka aku.ni masa mengandungkan hariz. Masa mengandung lg aku sudah berazam mahu susukn anak ini dgn susu ibu..


Sejak dua menjak entry ni asyik cerita pasal susu je..hehe
Saje nak menaikkan semangat diri sendiri:-)
Kat sini nak share skit bagaimana cara nak tingkatkan pengeluaran susu..
sumber ini diambil dari majalah Pa&Ma





letakkan bayi berada dekat dengan payudara

Jgn berikan puting kosong kpd bayi dgn alasan mahu menenangkannya. Hal ini boleh menyebabkan bayi keliru puting sekali gus mengurangkan kekerapan melakukan penyusuan.

galakkan bayi menyusu sekerap mungkin. Lebih kerap menyusu bayi lebih byk susu akan dpt dihasilkan.
jgn sesekali hadkan kekarapan menyusukan bayi.

susukan bayi dgn kedua belah payudara. Jgn hanya menumpukan sebelah bhgian payudara shj. hal ini penting agar penghasilan susu setara dan sama-sama stabil.

Berehat sekerap mungkin dan sentiasa bertenang ketika menyusukan bayi bg melancarkan aliran susu

Jgn beranggapan anda terpaksa menyusukan anak atau mempunyai sikap tidak sabar menunggu bayi menghabiskan sesi penyusuannya. Beri masa kepadanya dan diri sendiri kerana anda sama-sama sedang melalui proses pembelajaran tentang penyusuan susu ibu.

Hariz yg sudah satu tahun telah menyusu ibu..alhamdulillah..akhirnye niat ini terlaksana..

6 comments:

  1. alhamdulillah...memang seronok kan dapat menyusukan anak sendiri :))

    ReplyDelete
  2. anak2 ratu dulu ske mengemping.memula tu agak susah gakla nk sesuaikan diri.takble nk masak.nak buang air...kelakar jugak time tu... :)

    ReplyDelete
  3. mappiau-
    ye..rase kasih syg n mase menyusu tu kite dpt peluk n belai2 die..

    ratu-
    anak sy yg ni tak slalu sgt nk berkepit..kakak die dlu nk berkepit je spnjg masa..hehe

    ReplyDelete
  4. damia walaupun fully bf tapi kalau nak tido tu mesti nak puting kosong..stakat ni dia ok xkeliru puting...hehe

    ReplyDelete
  5. alahai farah...masuk gak gambar kak kat sini ek..hehe..

    ReplyDelete
  6. silverlady-
    alhamdulillah kalau camtu..senang jaga la eh..

    maria-
    kak.. skali skala la kak..nak masuk biras..asyik pic sy sorg boring plak..haha

    ReplyDelete