Sunday, September 29, 2013

Tiga

Assalamualaikum..
Nak upload skit gambar anak-anak...
Rindu melihat wajah anak-anak di sini :-)


Abang Ngah@Hariz kini berusia 3 tahun. Manakala kakak 6 tahun..
Tahun depan hariz akan dihantar ke taski.

Hadiya 9 bulan  :-)



*sibuknye sekarang dgn esaimen..huhu..nak jalan pun tak dapek :-(

Friday, September 13, 2013

Assalamualaikum...





Humaira semakin semakin serasi dengan tudungnya. Besar harapan kami supaya imej ini sebati dan meresap di jiwanya agar mempunyai jati diri islam dan bangga dengan islam.


Saturday, June 29, 2013

Seminar Celik Mumz








 



Indahnya saat menjadi seorang ibu, jika dilihat dalam konteks islam peranan seorang ibu itu sangat besar hingga bisa diumpamakan “Syurga itu dibawah tapak kaki ibu”. Menyedari hakikat ini, As Sohwah Group Sdn Bhd untuk julung kalinya pada tahun 2013 ini ingin menganjurkan Seminar Celik Momz istimewa buat semua para ibu, ibu tunggal, bakal ibu dan semua insan yang bergelar wanita. Program ini akan diadakan pada 30 Jun 2013 bertempat di Dewan Auditorium Jubli Perak Sultan Abdul Aziz bermula pada jam 9 pagi sehingga 5.30 petang
.
Seperti tahun lepas, kami berharap sedikit ilmu yang ingin kami kongsikan buat semua wanita muslimah akan dapat diterapkan dalam institusi kekeluargaan untuk mendidik anak-anak mereka. Di samping itu, program ini bertujuan untuk meningkatkan darjat seorang ibu dalam kaca mata seorang suami. Suami tidak suka diubah namun suami mampu berubah dengan teguran yang baik dan bermanfaat. Untuk pengetahuan semua juga, seminar ini bukan sahaja untuk kaum ibu, namun juga buat kaum bapa. Ini kerana program ini juga membicarakan tentang tanggungjawab keibubapaan dalam mendidik anak mereka.

Jemputlah datang beramai bagi berkongsi ilmu bersama Prof Dr Muhaya dan Dr Atiyah bersama panel jemputan Puan Wardina Safiyyah juga artis jemputan Dato’ Sharifah Aini, dan Puan Nora. Jadilah orang yang bahagia dan membahagiakan dengan selalu Muhasabah Diri. "Dan kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya, ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapa mu dan (ingatlah) kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)."
[Surah Luqman ayat: 14]

petikan dari assowah.com

 p/s: Insyaallah saya akan menghadiri seminar ini. Semoga Allah memberkati ilmu ini. Kepada mama. terima kasih tidak terhingga kerana sudi menjaga hadiya.









Friday, June 21, 2013

cuba...

askum... skarang sedang cuba utk membuat stok susu utk hadiya sbyk mungkin memandangkan stok mmg xde..huhu.. minggu akan berkursus 3 hari. kalau x cukup terpaksa dah campur susu lain.. zzzzzz

Monday, June 17, 2013

hari lahir kakak

hampir cecah 6 bulan

salam ptg ahad.. sempat mencuri masa skejap. Tak lama lagi hadiya boleh makan dah.. sy ingat nk cari slow cooker. senang la skit nk msk bubur. pengalaman sebelum ni bubur selalu hangit tggal atas dapur gtu. .huhu..itu la..nipun nk cari atas pengalaman member yg kata senang guna slow cooker kan..

Saturday, May 25, 2013

hadiya 5 bulan

perkembangan ais hadiya stakat ni mmuaskan..suka meniarap, mulutpun bising, dh pandai kuarkan suara yg pelik2.. dah mula pandai nk teroka suara die kot.


rutin hari2 blk kijo nilah...basuh botol susu..alhamdulillah smoga anak2 diberikan ksihatan yg baik dan menjd insan yg tidak mengejar duniawi..

rindu

asmkum...hari isnin sampai rabu exam utk sem4 dilipis. hmmm..berada di sana tanpa family di sisi janggal jugak rase.. kalau di layan perasaan rindu tu habis lah.. susu yg diperahpun trpaksa dibuang..:-( sadis
ok..slamat bercuti!!

Friday, May 10, 2013

menyejukkan mata

ptg td singgah ke nurseri nk beli pokok.
nk hias skit letak dpn umah.
rase sejuk skit mata ni kan bole tgk menghijau tu..
hehe

 pokok kecik yg atas meja gmbr bwh nk letak dlm umah..kononnya nk letak dlm tandas dan sy beli 2 lg pokok utk letak dpn umah..

4 bln sudah umurnya..

Wednesday, May 8, 2013

Hadiya



melihat perkembangan anak di dpn mata amat menggembirakan hati mak ayah kan..
hadiya sekarang masih lg belajar menggunakan tgnnya..

kuat menyusu dan masih menyusu ibu sepenuhnya..hrp2 la sy kuat utk mengharungi misi penyusuan susu ibu utk anak ini..

usianya sudah 4 bln..;)

kakak aisya

sejak dua menjak ni..sy suka memanggil kakak dgn panggilan aisya..sebelum ni kitorg panggil humaira. sj berubah angin la plak kan..
nmpk kakak thn  ni ade perubahan.
nmpk semakin matang, komunikasi kakak jg smkin baik dr sebelum ni.


Sunday, April 28, 2013

Di Pra

Naik kerja ari tu, sy dimaklumkan perlu menggantikan guru yg cuti bersalin. Jadi untuk pertama kalinya saya menjadi guru kelas untuk murid pra sekolah. sebelum ni ada gak masuk tapi cuma untuk merilif saja.. saya seronok di sini. mungkin kerana adanya Alang :-)

 Ni gambar thn lepas. humaira 5 thn di pra


Monday, April 22, 2013

Kakak demam

Sabtu lepas kakak dan hadiya duk dgn nekma die. kitorg p lipih..adik sms gtau kakak demam.. alhamdulillah skang nmpak dah ok.. tp risau plak leni, hariz n hadiya mcm panas skit ni..
acu tengok budak baru baik demam.. mintak susu botol. layan je la..
kakak tak malu kan..hehe

Tuesday, April 16, 2013

Topeng paper mache


Topeng yang dibuat dari surat khabar..surat khabar yang dipotong dan ditampal secara bertindihan. kemudian dijemur hingga kering..alhamdulillah..skarang dah hampir siap..tggal hias je lagi :-)
tugasan seni untuk sem 4 ini..

Mereka anak-anak saya :)

Kakak dengan aktiviti mewarnanya


sengih Hariz yg dibuat2..hehe

Baby Hadiya yg mula meniarap di kala usia 3 bulan..

Mereka membesar di depan mata kami :-)

Friday, April 12, 2013

Inspirasi


Dua buah buku yg sy sedang cuba untuk mencuri masa untuk membacanya. Kedua buah buku ni sy dah baca skit2. Buku '43 inspirasi mendidik anak' mengisahkan pengalaman unik penulis dalam mendidik anak yg lebih kepada islamik. Boleh la belajar pendekatan beliau dalam mendidik anak2..


Thursday, April 11, 2013

Menyepi

Fuhh..sejak mula bekerja dengan status ibu beranak tiga agak memenatkan jugak. Ditambah lagi dengan komitmen untuk menyiapkan assignment. Juga maid saya juga telah balik kerana sudah cukup tempohnya dan mau kahwin sudaaa..Alhamdulilah dapat juga pengasuh yg sgt berhampiran dgn rumah kitorg. Pengasuh tu jugak hanya jaga sorang je. mujur sangat..ye la kan, tak mau la pengasuh jaga ramai sgt budak..nanti x terkejar plak kan..


ok..untuk semangat diri saya sendiri, sy nak jugak cerita mengenai penyusuan susu ibu.
Aisy hadiya umurnya hampir mencecah 4 bulan..beratnyapun dah 6.++ kg.



 Tak perlu susah2 guna tgn..zaman sekarang yg serba lengkap..guna sahaja pam elektrik. Saya guna pam spectra3.


Oleh disebabkan sy menggunakan pam susu elektrik. Maka adapter ini amat penting diletak di dalam kereta. Adapter ni digunakan sebagai penyambung ke kereta. Untuk sesiapa yang menggunakan pam susu elektrik boleh la membeli adapter ni di mana2 butik penyusuan susu ibu. Mungkin tak semua butik penyusuan menjualnya so pandai2 cari la yek.


ok. itu sahaja cerita yang mahu dikongsikan.
Salam sayang :-)



Wednesday, April 3, 2013

Sekeluarga


Sebenarnya agak susah mau bergambar satu family sebab xde tukang snapnye :-)
Dengan kehadiran orang baru dalam keluarga kami pada hujung tahun lepas..
Akhirnya dapat juga kami bergambar kenangan di tepian pantai..


Nur Keisya Safiyya

Tahniah kpd adik ipar di atas kelahiran cahaya mata .Nur keisya safiyya. Sedapnya nama. Mamanya kata nak letak nama ni tp skarang tak tau la kalu tukar yg lain plak.. Tahniah manja..comel..hidung mancung tu :-)

Monday, April 1, 2013

Teman uminya


Ginila gayanya bila ada anak kecik..uminya memulun nk menyiapkan assignment..
Si anak kecik ni agaknya boring bergolek lama sgt sbb uminya tak layan akhirnya merengek dan merayu untuk dibelai..heeee

Esok dah mula kerja..huhu
Apsal ni? hmm..x puas lg rasa nak memerap kat umah :-(

Sunday, March 24, 2013

Seronoknya mereka :)





Lama tak bawak humaira dan hariz g main kt taman..
biasa main dpn umah, takpun kitorg bawa ke umah nekma.
kat umah nekma ramai skit kawan



tgk anak2 gembira, kitapun akan terasa gembira jgk kan.. x gitu..heee :-)

Friday, March 22, 2013

Panduan Penyimpanan dan Penggunaan Susu Perahan Ibu


Hadiya dan susu ibu..usianya hampir mencecah 3 bulan
 
 
 
sumber: facebook
 
Untuk panduan diri sendiri dan juga ibu-ibu muda di luar sana yang belum tahu cara penyimpanan dan penggunaan susu ibu yang betul. Untuk keselamatan bayi dan kualiti susu terjamin berkhasiat, pastikan susu yang diperah selamat untuk diminum mengikut cara penyimpanan dan pemanasan yang betul.

Menyimpan Susu Ibu:
Botol susu kecil amat sesuai digunakan.
Bekas kedap udara daripada gelas atau plastik yang keras dan tahan dalam peti sejukbeku, termasuklah bekas dadih.
Bag sejukbeku khas untuk susu ibu juga boleh digunakan.
Jangan menggunakan plastik aiskrim kerana ia tidak bersih dan boleh merosakkan susu.

Membersihkan Bekas Penyimpanan:
Basuh bekas menyimpan susu dalam air panas bersabun dan bilas dengan air panas.
Biarkan bekas kering di tempat yang bersih.
 nda juga boleh mensteril bekas dengan menggunakan tablet sterile yang dijual di kedai bayi atau farmasi.

Panduan Menyimpan Susu Ibu:
Sejukkan susu dalam masa 1 jam selepas diperah.
Labelkan bekas dengan tarikh dan masa perahan.
Simpan susu dalam kuantiti kecil (2-4 oz) dalam setiap bekas untuk mengelakkan pembaziran.
Sejukkan susu yang baru diperah dahulu sebelum mencampurkannya dengan susu yang sudah sedia sejuk.
Jangan isi susu terlalu penuh di dalam bekasnya, tinggalkan 1 inci untuk susu mengembang semasa proses sejukbeku.
*Jika bayi anda tidak cukup bulan atau ditahan di wad, minta nasihat jururawat tentang cara yang sepatutnya anda gunakan untuk menyimpan susu dan membersihkan bekas menyimpan susu.
Ketahanan susu ibu bergantung kepada cara bagaimana ia disimpan:
Suhu bilik, atas 25°C: 4-6 jam
Bekas penyejuk (Cooler, icepack): 12-24 jam
Peti sejuk 1 pintu
Bahagian fridge 4°C: 7 hari
Bahagian freezer -15°C: 2 minggu
Peti sejuk 2 pintu
Bahagian fridge, 4°C: 5 hari
Bahagian freezer, -18°C hingga -20°C: 3-6 bulan
Deep freezer -20°C: 6 bulan

PENTING!!!
Susu ibu hendaklah disejukkan jika ia tidak digunakan dalam masa 4-6 jam selepas diperah.
Tempatkan bekas susu di bahagian paling sejuk peti ais (jauh daripada pintu).
Jika telah melampaui masa simpanan, jangan sayang untuk membuangnya.
  
 Menyahbeku Susu Ibu:
Susu ibu yang asalnya beku dan telah dicairkan, boleh digunakan dalam masa 24 jam jika disimpan di dalam peti ais.
Susu ini tidak boleh dibekukan semula selepas dicairkan.
Semak tarikh pada bekas penyimpanan. Gunakan susu yang lama dahulu.
Nyahbekukan susu beku dengan meletakkannya di bahagian fridge selama 4 jam atau
Lalukan bekas susu yang beku tadi di bawah air paip yang sejuk. Setelah ia mula cair, lalukan atau rendam dalam air suam pula untuk terus mencairkannya.
Jangan cairkan pada suhu bilik. Suamkan susu tadi dengan merendamkannya di dalam mangkuk yang berisi air panas.
Jangan mencairkan atau memanaskan susu di dalam ketuhar gelombang mikro, oven atau di atas api.
 
 Panduan Memberi Susu Ibu:
Goncang perlahan susu yang telah suam dan rasa kepanasannya dengan tangan anda sebelum menggunakannya.
Pegang bayi semasa memberinya susu perahan.
Jadikan penyusuan menyeronokkan; bercakap dan senyum dengan bayi.
Sendawakan bayi selepas memberi susu perahan.
Gunakan susu ini dalam masa 1 jam. Buang selebihnya

Maklumat Tambahan


1. Susu yang diperah di pejabat boleh disimpan di dalam peti sejuk di pejabat (jika ada) dan dibawa balik menggunakancooler bag yang berisi ice pack yang mencukupi untuk perjalanan pulang ke rumah (walaupun perjalanan ke rumah hanya 10 minit, pastikan susu perahan kekal sejuk). Sampai di rumah, bolehlah pindahkan ke peti sejuk di rumah sama ada hendak letakkan di bahagian bawah (sejuk biasa) atau di bahagian atas (freezer). 
 Tidak digalakkan membekukan susu semasa di pejabat kerana susu beku lebih sukar diuruskan (kerana kita perlu memastikan ia dibawa balik dalam keadaan beku dan tidak boleh mencair walaupun sedikit).

2. Jika susu beku sudah mencair (walaupun sedikit), susu tersebut tidak boleh lagi dibekukan semula. Ia perlu disimpan di bahagian bawah (bhg sejuk biasa) malah perlu dihabiskan (digunakan) dalam tempoh 24 jam dari masa ia mula mencair.

3. Susu perahan lebih baik disimpan di bahagian sejuk biasa berbanding bahagian beku (freezer) jika susu perahan itu adalah stok untuk beberapa hari. Sekiranya pada hari ke-5 susu perahan tersebut belum digunakan maka bolehlah naikkannya ke bahagian beku untuk memanjangan tempoh hayatnya.

4. Susu perahan yang dibekukan akan kehilangan beberapa nutrien dan antibodi akibat proses pembekuan namun komposisinya masih JAUH LEBIH BAIK berbanding susu formula. Oleh itu ibu perlu memberi susu segar (secara direct feeding), susu perahan yang disejukkan dan susu perahan yang dibekukan
untuk mengimbangi keperluan nutrien dan antibodi bayi.

5. Susu perahan yang telah dipanaskan, diberikan kepada bayi tetapi tidak habis diminum. Ibu-ibu masih boleh menyimpan susu tersebut ke dalam peti sejuk semula untuk penyusuan berikutnya (anggaran masa tidak lebih dari 2 jam). Jika pada penyusuan kedua tidak juga dihabiskan maka susu tersebut perlu dibuang.

BERILAH YANG TERBAIK UNTUK ANAK ANDA :)

Tuesday, March 19, 2013

Semakin Tembam

muka masyam...








senyuman yang mencairkan...






mencairkan kami sekeluarga :)

Monday, March 18, 2013

Saya dan Mama

Petang tadi kami ke rompin melawat adik yang belajar di sana..
Lepas jumpa adik, kami singgah kat pantai jap..


Hadiya ketiduran.. :-)


 
Rase sekajap je masa berlalu..
Tak lama lagi dah nak p kerja..


Malam ni nak sambung buat assignment..
Harap la mata ini bertahan..

Friday, March 15, 2013

Kisah 50 sen


 

Kringggg.. Terima kasih cikgu, semua pelajar beredar ke kantin. Tapi seorang pelajar ni tak keluar utk rehat.
Awak tak rehat ke Alif? Ujar sy kpd pelajar ni. Tak cikgu. Jawab alif ringkas.

Kenapa alif tak rehat? Jawab alif "Mak sy beri 50 sen sehari cikgu. Kat kantin 50 sen ni dpt beli nugget je sekeping. Malu la cikgu beratur panjang2 dpt beli nugget je. Jadi sy kumpul duit hari ini utk makan hari esok. Jadi sy dpt la makan nugget 50 sen dan air sirap 50 sen. Sy kat kantin hari Selasa dan Khamis je cikgu " alif tertunduk malu

Perasaan sy mula bercampur baur, sedih sebak. Di zaman 2013 ini masih ada pelajar yg membawa 50 sen ke sekolah. Ramai di antara kita memandang 50 sen jumlah yg kecil sedangkan bg pelajar ini 50 sen sgt besar ertinya.

Saya tanya lg, kalau hari jumaat awak tak pergi kantin la ye?
Owh hari jumaat duit 50 sen ni sy sedekah masa bacaan yasiin cikgu. Jawab alif dgn bersahaja. Mak sy kata kalau kita sedekah rezeki kita akan bertambah..

Mata saya dah berkaca...Sy terkejut dan bertambah sebak. Dah la duit ada 50 sen. Siap boleh sedekah pulak. Ya Allah, limpahkanlah rezeki bg keluarga pelajarku ini..luaskan rezeki mereka semoga mereka tidak lagi berada dalam kemiskinan.

Huh macam terpukul sungguh sy, bayangkan duit 50 sen yg diberi utk makan, dia infakkan 50 sen utk tabung sekolah setiap jumaat semasa bacaan yasiin.

Mungkin kisah ini nampak simple tp bagi saya ia memberi seribu pengajaran. Mungkin Allah nak temukan sy dgh pelajar ini supaya lebihkan sedekah dan berinfak.

Bagaimana pula dgn kita? Mampukah kita istiqomah bersedekah setiap hari jumaat?

Harini Jumaat. Ayuh kita berazam utk lebihkan sedekah pd hari yg mulia ini kpd masjid masa solat Jumaat, kaum kerabat yg dlm kesusahan? dan untuk fuqarak serta masakin,Semoga Allah s.w.t memberikan ganjaran kpd anda semua.

Sumber dari ustaz Zahazan Mohamed

Kenangan di Temin kraf, Jerantut






Wednesday, March 13, 2013

Masih Cuti...

Walau masih cuti dari kerja.. belajar tetap mcm biasa. Saya cuba untuk membahagikan masa.
Nasib baik la baby Aisy  jenis yang tidak meragam dan senang dijaga..die faham agaknya kot..hihi
 
Tengok tu, uminye tgh print, sibuk jugak Hariz ni :-)

Aisy Hadiya 2 bulan..5kg


Saya kagum dengan kawan saya yg mempunyai 9 anak..Macam mana agaknya die membahagikan masa ye..Saya baru mempunyai anak 3 orang..tu pun dah kalut semacam..



p/s: Terima kasih kpd abg yg byk membantu..

Sunday, March 10, 2013

Tembikar di Temin, Jerantut

Hari ni bakal merasai sendiri membuat tembikar secara amali di Pusat tembikar Temin Jerantut..
Syukur alhamdulillah semalam pada interaksi ke3 kami dah dpt baucer buku rm250..naik rm50 dr tahun lepas..

pic from google