Thursday, February 28, 2013

Doa agar anak pandai belajar


sumber: Facebook

Tuesday, February 26, 2013

kegemaran hariz

Hariz dan lori yg tidak boleh dipisahkan :-)

Saya semasa mengandungkan Aisy Hadiya :-)

Sebab itulah mainan hariz byk lori..
tak maunye mainan lain..
tahun ni hariz dah 3 tahun..
tahun depan insyaallah nak hantar hariz sekolah :-)

Monday, February 25, 2013

Gambar terbaru Aisy Hadiya :)


Hadiya sekarang umurnya sudah sebulan lebih. Pukul 10/11 malam adalah masa anak ini berjaga.. memang kamu memaksa uminya berjaga kan..








Kakak sgt happy kerana memdapat kawan yg boleh di buat geng. Sejak saya mengandung lagi si kakak sibuk nak adik pempuan.



Pernah sekali saya melihat Hadiya atas ribaan kakak. Masa tu sy ke dapur..sedar2 kakak dah angkat hadiya letak kat riba die. ish.. kamu tu kakak x pandai lg nak angkat baby.. nasib xde apa2..



itu shj cerita anak2.


sekian..
salam sayang



Sunday, February 24, 2013

Pertama kali meninggalkan hadiya

tengok kat dagu tu..dah nampak lemak susunya..hehe

Pertama kali meninggalkan hadiya..memang sentiasa teringatkan hadiya. Mama sy gitau hari jumaat malam dari maghrib hingga pkul 5 pagi hadiya susah nak tidur. Saya x la risau sgt sbb hadiya ok je menyusu menurut makluman mama.

Perkembangan hari sabtu, hadiya byk menyusu tapi kuat tidur siangnya, sian la kat  nekma kamu..takut malam biasa hadiya berjaga..huhu

Umi tak sabar nak jumpa dgn kamu anak malam ni :-)

Saturday, February 23, 2013

Lipis utk sem4

Dalam jadual kelas habis pukul 6.30 ptg..
mau x penat otak ni dari pagi pukul 8 hingga ptgkan..
Tapi demi cita-cita mau menggenggam segulung ijazah, perlu kuat semangat.
Adik saya pun dah nak sambung PHD..tumpang bangga dgn kamu adik :-)


saya dan una..una juga membekalkan susu ibu kpd anaknya..my dear una, kuatkan semangat kamu ye..sama juga utk saya:-)..perlu kuat semangat


susu yg diperoleh menggunakan pam spectra3, harap x keliru dgn botol avent. sy menggunakan botol avent krn saiznya yg agak besar

Antara susu yg diperah menggunakan pam elektrik spectra3, terima kasih kpd teknologi yg byk memudahkan segala urusan..selain itu, yg paling utama, sgt2 bersyukur kepada Allah yg maha esa di atas rezeki ini. Semoga anak2ku sentiasa dilindungi. Aku akan cuba memberikan hak yg sepatutnya mereka dapat:-) selagi kudrat ini masih ada..insyaallah

Thursday, February 21, 2013

5kg???

gambar masa dlm pantang..budak comel menangis malu nk bergambar..heee

Berat dah naik 5 kg dr berat sebelum mengandung dulu..
Saya mau berat dulu balik..huhu


Wednesday, February 20, 2013

Aliff


Ni adalah adik saya yg no 4..
Hari ni aliff, mama dan angah telah berangkat ke Brunei.
Aliff ada interview untuk menyambung pelajarannya dlm PhD di sana..
good luck!!



Tuesday, February 19, 2013

Stok EBM untuk hadiya

sabtu ni bakal meninggalkan hadiya utk ke kelas PPG sem4..
mungkin kelas habis ahad ptg..wuhhuu.. kompem daku akan mengalami bengkak susu..
cik abg sila dtg sekejap-kejap utk isyerimu ini pam susu dlm kereta..heee

untuk sahabat saya una..jomla kita buat stok susu utk anak kite...ye darling :-)

Alhamdulillah dah masuk sem 4..semoga dpt menghabiskan dgn jayanya hingga ke akhir sem..
Amboi ayat bukan main..xper2..kata2 itu merupakan satu doakan :)

rasenya cukup untuk bekalan hadiya ni..
stok susu x la semeriah zaman hariz..
sy mengakuinya kerana sy kurang pam susu kali ini... ayyo teruknye kamu fara oiii!!

Antara bekas2 susu yg digunakan


bekas susu dibasuh dulu


stok susu dlm pantang yg sederhana sajok..


Tapi bila membuat entry ni, mood saya untuk membuat stok susu kembali bersemangat..
Saya perlu memulihkan semangat saya...huhu
bila saya melihat stok susu saya yg sederhana ini dan membandingkan dgn zaman abgnya dulu, ataupun saya membaca dan melihat di blog org lain byknya susu dorang mungkin akan buat sy bersemangat utk membuat stok utk Aisy Hadiya:)



Monday, February 18, 2013

Cukur Hadiya









Baru sempat nk cerita..rambut hadiya dicukur masa dlm pantang lg..
Sekarang..hampir 2 minggu kot sy dah abis pantang..
Antara humaira,hariz dan hadiya..Hadiya lah paling lebat rambutnya..
tq adik saya 'angah' yg konfiden nk mncukur budak kecil ni :)
*mintk maap umi dan abah takuttt nk cukur...

Kesilapan yg sering berlaku dlm kebanyakan majlis mencukur jambul ialah mencukur hanya sebahagian rambut atau jambul iaitu bahagian dpn rambut bayi dan membiarkan bahagian yang lain tidak dicukur. Perbuatan tersebut adalah makruh krn trdpt larangan drpd Baginda s.a.w. yg menganggap sbg 'qaz' iaitu mencukur sbhgian rambut di mana-mana bhgian kepala sementara membiarkan tidak dicukur di bahagian lain. Budaya tersebut mungkin meniru fesyen org bukan islam..

petikan: Majalah solusi

Thursday, February 7, 2013

Masalah ibu.. Masalah saya




Saya mendapat terlalu banyak email mengenai masalah ibu-ibu yang kurang Sabar, memukul, mengherdik, menjerit pada anak. Saya akan cuba berhubung dengan beberapa rakan dan berjanji akan membantu ibu-ibu yang mahu menghentikan tabiat buruk ini. Fahamilah anak-anak akan belajar melalui apa yang kita lakukan. Kita menjerit? Maka dalam otak anak kita mereka akan berkata "Inilah cara menyelesaikan masalah- Menjerit" Saya juga sedang melatih sabar saya... Maka akan saya cuba lakukan sesuatu InsyaAllah.

Petikan dari facebook wardina safiyyah




p/s: Agak terkesan dihati, betul..kadangkala sy hilang sabar juga melayan karenah anak2..berbanding dgn suami saya yang sgt penyabar dan penyayang orgnya.. byk yg saya belajar melaluinya..Timbul kekesalan di hati bila kelakuan saya yg tidak sepatutnya kepada anak2.. Banyaknya yang perlu saya berubah......




Tuesday, February 5, 2013

Aisy Hadiya dan penyakit kuning@jaundice





Dilahirkan dengan berat 2.85kg..

Alhamdulillah anak ketiga saya Aisy Hadiya tak kena penyakit kuning atau jaundice berbanding kakak dan abangnya yg ade jugak kuning skit..

Saya cuba bagi susu sekerap mungkin. Sejam atau 2 jam sekali akan kejut Hadiya untuk menyusu.

Mungkin juga pengambilan susu kambing yang saya amalkan sejak kandungan 8 bulan lagi dan saya meneruskan meminum susu kambing selepas kelahiran hadiya dalam 3 minggu pertama..

Susu kambing jenis ni lah saya minum..sejak mengandung lagi hati sy sering berdoa supaya anak dlm kandungan ni tak kena jaundice..





p/s: umur Hadiya 10 hari  3.2kg
                           20 hari  3.5kg 
                            sebulan 4.1kg